کسی که عمل صالحی انجام می دهد باید چگونه باشد؟
کسی که عمل صالحی انجام می دهد باید به خاطر توفیقی که خدا به او داده خود را بدهکار خدا بداند نه طلبکار از خدا که بهشت و مزد بخواهد.
در رابطه با شکسته شدن دل در مباحث عبادی لطفاً مطلبی بفرمایید ؟
دل هر چه بشکند قیمتی تر می شود.خداوند می فرماید : « من در دلهای شکسته جای دارم. » شیطان صاحبان دلهای شکسته را نمی تواند ببرد.اگر ببرد رها می کند لذا نزد خدا محترمند.
در حرکت به سوی حضرت حق باید چگونه بود ؟
در طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه اگر تو را هل دادند و چند قدم جلو رفتی باید برگردی و با اراد? خودت مجدداً بروی.در راه خدا با تحریک و فشار دیگران نباید راه رفت با خواست خود باید طی طریق کرد.
با افرادی که از لحاظ معنوی ضعیف هستند و یا اهل گماه هستند چگونه برخورد کنیم ؟
با پایین تر از خودمان بنشینیم تا اولیاء مان با ما بنشینند.
تو دنبال فساق و فجار و به راه آنها نرو اما اگر آنها به تو میل کردند و به طرف تو آمدند و به تو سلام کردند تحویلشان بگیر.اگر این کار را نکنی و دچار عجب شوی و آنها را از خودت برانی بزرگان هم به تو می گویند برو عقب بنشین . خدا هم می گوید تو که این همه معصیت داشتی و من آنها را به روی تو نیاوردم.با بند? من که اصلاً معلوم نیست آنچه را تو معصیت او می پنداری واقعاً انجام داده باشد و عمداً و به قصد معصیت کردن هم انجام داده باشد یا نه،چرا این طوری رفتار کردی؟ خلاصه کسی را به خاطر معصیتش از خود نران که آخرالامر باید خودت بروی و دستش را ببوسی و او را بیاوری تا راه سیر خودت باز شود.
ان شاءالله سینه هایتان آن قدر بزرگ باشد که اگر مردم دنیا و هم? معصیت کارها خواستند بیایند توی خان? اهل بیت بتوانید بپذیرید نه اینکه قهر کنید و بگویید حالا که آنها می آیند دیگر ما اینجا نمی مانیم و بیرون می رویم.
با کسانی که همنشین هستیم چگونه باشیم ؟ و با چه کسانی همنشین شویم؟ لطفاً تأثیر آن را بیان فرمایید؟
همنشین اثر بخش است و فرد را همانند کسی می کند که با او مجالست می نماید.اگر این حقیقت خوب فهمیده شود بساط تعلیم و تعلم جمع و دانشگاه ها تعطیل می شود.با محبت با هر کسی بنشینی مثل او می شوی.
مجالست مؤثر است با خدا و اولیاءش بنشینیم.
کمال همنشین در من اثر کرد و گر نه من همان خاکم که هستم
خاک با مجالست،عطر گل محمدی می گیرد.همراه با کسانی که صبحگاهان و شامگاهان با عشق خدا را می خوانند ثابت قدم بمان و در پی زینتهای زندگی دنیا نگاهت را از آنها برندار.با اهل دنیا نباید نشست.
رنگ خدایی خودش در خلقت کار می کند مجالست خیلی مؤثر است و انسان را رنگ می کند ان شاءالله از آن رنگ های خدایی به ما زده شود.رنگ های خدایی ثابت است و نمی پرد.چه کسی از نظر رنگ آمیزی از خدا بهتر است؟رنگ تقوی،ایمان،صفا،وفا و ... مال خدا و محمد و آل محمد علیهم السلام است.رنگ های دنیا تا آفتاب قیامت بزند می پرند ولی رنگ های خدایی دائم شفافتر می شوند.به خودت بگو حالا که بناست ما رنگ بشویم پس خوب است خدا و خوبان ما را رنگ کنند.
نظر حضرتعالی راجع به رفیق راه چیست؟
اول رفیق راه را پیدا کن بعد حرکت کن.الرفیق ثم الطریق. اول رفیق سپس طی طریق. خدا را هم رفیق حساب کن.
از اول تا آخر کار هیچ گاه رفقای راه را رها مکن اگر جدا شوی خطرناک است و همنشین شیطان و خیالات خواهی شد.اگر هم خواستی وارد چاه طبیعت شوی باز ارتباطت را را با رفقا قطع نکن تا در مواقع ضروری کمکت کنند.من خود دیده ام افرادی افرادی که از رفقا بریده اند و تک افتاده اند چه عاقبت بدی داشته اند.
هر امر خوبی که از بیرون به ما می رسد مثل رفیق خوب یا موفقیت به اعمال خوب و ... به خاطر رابط? خوبی است که از درون با خدا داشته ایم . گاهی نتیج? عمل خالص چندین ساله آن است که حق تعالی یک رفیق الهی که بهترین وسیل? نجات انسان است نصیب می فرماید.
اگر دنبال رفیق بی عیب بگردی بی رفیق باقی می مانی.البته بد هم نیست،چون آن وقت خدا رفیقت می شود.یا رفیق من لا رفیق له : ای رفیق کسی که رفیقی ندارد.
برای معرفی افراد برجسته معنوی به دیگران چگونه برخورد کنیم؟
اگر کسی را شخص برجسته ای می دانی بی اذن او،او را به دیگران نشان نده و معرفی نکن.اگر او را نشان دادی کسانی که پذیرای او نیستند تو را دوره کرده و اذیتت می کنند.یهودا که که حضرت عیسی (ع) را به دشمنان نشان داد به قدرت الهی ، بلافاصله خودش شبیه حضرت عیسی(ع) شد و یهودیان او را به جای عیسی(ع) گرفتند و به صلیب کشیدند.
نیت ما در مجالس ذکر خدا و اهل بیت علیهم السلام چگونه باشد؟
از مجلس ذکر خدا و اهل بیت هیچ گاه قصد رفتن نکنیدئ.وقتی وارد شدی طوری باشید که تا قیامت همانجا خواهید ماند.اگر هم بیرون می روید بدون قصد بروید.
وقتی به جلسه ای که در آن یاد خداست رفتی قصد کن که همیشه با آنها هستی و خیالات و کارهای دیگرت را کنار بگذار.وقتی هم خواستی از آن جلسه بروی به قصد نرو.هیچ وقت قصد رفتن نکن.کسی که بدون قصد رفتن برود مثل این است که از آنجا نرفته است یعنی طوری برو که دلت همیشه در آنجا باشد.
نظر شما راجع به ذکر شریف صلوات چیست ؟
هیچ عبادتی مانند صلوات نیست.هیچ عبادتی را خداوند نفرموده من انجام می دهم پس شما هم انجام دهید در مورد نماز،روزه و هیچ عبادت دیگری چنین نفرمود.اما در مورد صلوات فرمود:خدا و ملائکه اش بر پیامبر صلولت میفرستند پس ای مومنان شما هم بر او صلوات بفرستید.انشاالله وقتی صلوات می فرستی ببینی که خدا دارد بر حبیبش صلوات می فرستد و ببینی که بر تو هم که صلوات می فرستی دارد صلوات می فرستد.
چگونه صلوات بفرستیم ؟
اگر صلوات را با اشاره و با لطافت از ته دل بفرستی تا هفت آسمان بالا می رود ولی فقط از نظر صدای ظاهری بلند صلوات بفرستی چندان بالا نمی رود.در سلام کردن هم همین قاعده حاکم است.همان طور که گاهی اوقات نور شدید چشم ظاهر را می زند و آن چشم دیگر نمی تواند ببیند،نور هستی هم به خاطر شدتش باطنها را زده است و چشمهای باطن نمی توانند ببینند.همان گونه که چشمی را که نمی بیند سرمه می کشند و قدرت دید پیدا می کند،با صلوات هم چشم دل باز و بینا می شود.سرمه ایمان صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) است.
اسم اعظم خدا چیست ؟
تو اسم اصغر خدا را به من نشان بده تا من اسم اعظم را به تو نشان بدهم،مگر اسم خدا می شود اصغر باشد؟
بغیر حساب در آی? « إِنُّ اللهَ یَرزقُ مَن یَشاءُ بِغَیرِ حِسابٍ » به چه معناست ؟
بغیر حساب سه معنی دارد :
1 - آنچه را می دهد به این حساب نبوده که در قبال حسناتی که انجام داده ای باشد.
2 - از آنچه داده حساب نمی کشد.
3 - بی اندازه و بی حساب و زیاد می دهد.
« لا اله الا الله » به چه معناست ؟
وقتی می گویی « لا اله الا الله » نه دنیا می ماند نه عادت و رسوم نه آبروداری بین اهل دنیا،همه از بین می رود.لا اله یعنی هر چه واله کننده من است دور انداختم الا الله .درست دقت کن اگر می ارزد آن را بگو بی حساب نگویی که وقتی واله کننده ها رفتند فریادت بلند می شود.خداوند به موسی (ع) فرمود : هر چه را در دستت است بینداز به ما فرمود : بگو « لا اله الا الله » .یعنی هر چیزی جز خدا که تو را واله کرده بینداز.نکند مثل امت موسی (ع) ما هم به محمد و آل محمد (ص) بگوییم « اجعل لنا الهاً کما لهم الهه » یعنی همان طور که اهل دنیا چیزهایی دارند که آنها را واله کرده است به ما هم از آن واله کننده ها بدهید.
منبع : کتاب عرفان در کلام اولیای ربّانی،ص67-62
تهیه و تنظیم : یار آشنا
baorafa.blogfa.com