سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 858704

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 51

ابـــوحـامـد

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان

*رمز موفقیت*
قرآن
پارسی بلاگ
نهج البلاغه
سایت دفتر مقام معظم رهبری
محمد فرشاد پور
حوزه علمیه
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران
پایثگاه ملی علوم زمین کشور
بانی تک
هم اندیشی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
پایگه خبری - تحلیلی دانشجویان ایران
وب سایت شیرزن ایرانی
جام جم روزنامه
بازتاب برنا
هم اندیشی
ریاست جمهوری
شهاب مرادی
کدهای جاوا
عطف
گلستان دانش
روزنامه ها
جهان نیوز
خبر گزاری فارس
راسخون
باشگاه خبر نگاران جوان
پرورش کرم خاکی دلاور
پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور دکتر روحانی
خبر فارسی
رویدادهای رفسنجان
مدیریت آموزش و پرورش رفسنجان
آموزش و پروش کشکوئیه
آشپزی لذت بخش
سایت کدبانو
پایگاه اطلاع رسانی 9دی
سایت دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی
سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی - اخبار لحظه
مبین طرح
خبرگزاری دانشجو
واژه یاب
میزان مجاز قند خون
مفاتیح ا لجنان
رجا نیوز
انواع سایتها
تحریرالوسیله
وام خود اشتغالی
پایش برنامه یکشنبه شبهای شبکه 1
متالوژی پودر یزد
پخش زنده حرم امام حسین و...
یزد فردا
سمت خدا از شبکه 3
سبک زندگی و صله رحم و ... محمد رضا پروانیان
آخرین اخبار ایران و جهان
پشیمان دشت سمنان
نشریه پرتو سخن
الگوها
دو بیتی های بابا طاهر
وبلاگ نوجوان هادی سرداری
طرح عفاف و حجاب
شهدای مصطفی خمینی رفسنجان
خاطرات مسثر

لوگوی دوستان











 

درباره خودم

 

پیوندهای روزانه

 

لینک به لوگوی من

ابـــوحـامـد

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

دسته بندی یادداشت ها

حذف کردن از منوی استارت[167] . رهبرم[2] . غزه .

 

بایگانی

نوروز86
اردیبهشت 86
خردادماه 86
تیرماه 85
مرداد
آذرماه
شهریور
دی ماه
بهمن ماه
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد ماه 87
مهر ماه
دیماه88
بهار90
سال 91
نیمه اول سال 92
مهر 92
آبان 92
تا نوروز 93
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93

 

اشتراک

 

 

از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]

اثابت گلوله تانک دشمن به داخل سنگر خودشان

نویسنده:ابوحامد::: جمعه 86/2/21::: ساعت 9:34 صبح

     یک روز ( بهمن 59) که قبضه خمپاره 60 را در روبروی روستای آلبوعفریه شمالی در داخل یک ساختمان روستایی که بین نیروهای دشمن بود مستقر کرده بودم قبضه دارای پایه و قنداق بود و گلوله ها را دقیقاً به موضع دشمن به آنطرف رودخانه نیسان می فرستادم. دیده بان هم خودم بودم. پس از اینکه گلوله را شلیک می کردم سریعاً به داخل اتاقی می رفتم که به طرف دشمن یک سوراخ داشت و با رفتن روی بشکه دقیقاً می دیدم گلوله به کجا اثابت می کند. گویا گلوله ها مؤثر واقع شده بود و از روبرو دیگر جوابی نمی آمد. یک وقت دیدم از طرف روستای ساریه که بر روی ما دید داشتند و موضع خمپاره 60 را مشاهده می کردند یک تانک به صورت مستقیم با احتیاط شروع به شلیک کرد! ابتدا گلوله با فاصله زیادی در بیابان به زمین خورد. من متوجه شدم هدفشان زدن این قبضه است و احتمالاً عراقی های داخل آلبوعفریه شمالی درخواست کمک کرده بودند لذا من هم شلیکها را بیشتر کردم. اما گلوله بعدی دشمن نزدیکتر شد و همینطور جلو می آمد من حدث زدم گلوله بعدی دقیقاً به محل قبضه می خورد لذا داخل آن اتاق روستایی که برای دیدن محل اثابت رفتم بیرون نیامدم تا گلوله بعدی دشمن برسد. با تعجب دیدم گلوله تانک بعدی با سوت شدید از بالای قبضه عبور کرد و حدود 300 متر جلوتر به داخل سنگر دشمن در آنطرف رودخانه در کنار ساختمان شیروانی اثابت کرد و همگی خوشحال شدیم که گلوله تانک دشمن به داخل سنگر نیروهای خودشان اثابت نمود. پس از این دیگر شلیکی از سوی تانک دشمن صورت نگرفت و ما هم اندک گلوله ای که آورده بودیم را تمام کرده و به مالکیه بازگشتیم.    

منبع مطلب                 




جزیره ای به شکل گربه

نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/19::: ساعت 5:46 عصر



  • کلمات کلیدی :

  • دستنوشته حضرت آیت الله خامنه ای

    نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/19::: ساعت 5:46 عصر

    دستنوشته حضرت آیت الله خامنه ای بر
    کتاب فرمانده من

     

    السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و خیرته، السلام علیکم یا انصاردین الله و اعوان ولیه ...

     

    ای آیت‌های خدا، ای معجزه‌های ایمان، ای نشانه‌های تعالی جاودانه انسان ...

     

    ای گلهای محمدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفایی باز داردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجتی شدید بر آن کوتاه‌نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلط مادیت ناممکن میدانستید، خاطره‌ی مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فی الله را حتی پیش از آنان به نمایش گذاشتید. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه می‌کردند. اما شما چه؟ حقا خلوص و تقوا را مجسم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید ... سلام الله علیه و علیکم هنیئا لکم رحمة ربکم.

     

    کتبه بیمناه الوازره اسیر امانیة و ذلیل نفسه‌علی الحسینی غفرالله له و رحمة و حشر مع اولیائه و الحقه بهذه الزمره الطیبه. آمین.

     

    این کتاب در 13 رجب 1411 با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت



  • کلمات کلیدی :

  • درختی به شکل سر انسان

    نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/19::: ساعت 5:46 عصر



  • کلمات کلیدی :

  • شورای همگرایی اصولگرایان

    نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/19::: ساعت 5:46 عصر

    شورای همگرایی اصولگرایان جایگزین شورای هماهنگی

     با وجود تلاش فراوان جریان ضداصولگرایی برای القاء اختلاف در میان اصولگرایان، "شورای همگرایی اصولگرایان" مرکب از اعضاء شاخص این طیف، جلسات و برنامه هایی برای حرکت در مسیر این راهبرد تدارک دیده اند.

     به گزارش رجانیوز، مهدی چمران، حبیب الله عسگراولادی، حسین فدایی، محمدرضا باهنر، علیرضا زاکانی، صادق محصولی، حجه الاسلام مصلحی و محسن کوهکن از اعضاء شورای همگرایی اصولگرایان بوده و قرار است این شورا که دربرگیرنده نمایندگان تمامی طیف های اصولگرا می باشد، راهکارهای ائتلاف و همگرایی در حوزه های پیش رو را بررسی کنند.

     شورای همگرایی اصولگرایان در حالی تشکیل می شود که پیش از این، تجربه ی و سیع تری نظیر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی وجود داشت که پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم رو به تعطیلی گرایید. همچنین پیش از انتخابات شوراها نیز شورایی به نام شورای معتمدین اصولگرا تشکیل شد که با استقبال اغلب اصولگرایان مواجه نشد.

     گفتنی است حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هفته گذشته مدعی شده بود اصولگرایان در انتخابات آینده به وحدت نخواهند رسید. از سوی دیگر برخی محافل تفرقه افکن مدعی اصولگرایی نیز درپی عدم دعوت از سوی شورای همگرایی، دامن زدن به برخی از اختلافات را با ترفندهای کهنه ای نظیر رودرو قرار دادن اصولگرایان و دولت، آغاز کرده اند.



  • کلمات کلیدی :

  • افتخار

    نویسنده:ابوحامد::: پنج شنبه 86/2/13::: ساعت 9:17 عصر
    images/20070422/flags.jpg
     
    جام جم آنلاین: فارس: مخترعان کشورمان با کسب 59 مدال ، در سی و پنجمین دوره نمایشگاه اختراعات و اکتشافات سال 2007 ژنو (سوئیس) ، پرافتخارترین تیم جهان معرفی شدند.
    در این مسابقات که از 28 فرودین ماه در ژنو سوئیس برگزار شد و صبح امروز خاتمه یافت ، جوانان ایرانی بیشترین مدال‌ها را به دست آوردند.
    دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ایران متشکل از واحدهای قزوین ، کرج ، تاکستان ، تهران جنوب ، تبریز و نجف آباد در این مسابقات موفق به کسب 20 مدال طلا ، 12 نقره ، یک برنز و 4 جایزه ویژه‌ از این نمایشگاه شدند.
    دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز از دانشگاه‌های شهید بهشتی ، شهید چمران ، دانشکده فنی دانشگاه تهران ، دانشگاه بین‌المللی امام قزوین و دانشگاه تبریز نیز موفق به کسب 11 مدال طلا ، 13 نقره ، 2 مدال برنز و 3 جایزه ویژه شدند.
    در نمایشگاه افتخارات ژنو، تیم دانشگاه آزاد قزوین با کسب 6 نشان طلا ، یک نقره و 3 جایزه ویژه به عنوان برترین تیم جهان شناخته شد.
    هیئت داوری این مسابقات متشکل از 70 کشور بودند و تیم ایران را به عنوان‌ برترین تیم شرکت‌کننده در نمایشگاه اختراعات و اکتشافات ژنو انتخاب کرد.


  • کلمات کلیدی :

  • خواص سیری‌ناپذیر،

    نویسنده:ابوحامد::: پنج شنبه 86/2/13::: ساعت 9:15 عصر

    رییس جمهور در کرمان:
    خواص سیری‌ناپذیر، با اجرای عدالت مخالفند

     رئیس جمهور گفت: برخی مدعیان و به اصطلاح خواص سیری‌ناپذیر، با اجرای عدالت مخالف هستند و اجرای عدالت را مخالف منافع، موجودیت و حیثیت خود می‌دانند.
     
    به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور که بعدازظهر امروز چهارشنبه در جمع مردم شهر کرمان سخن می‌گفت، اظهار داشت: کرمان گذرگاه تحولات تلخ و شیرین در عمر چند هزار ساله خود است و حکومت‌ها منقرض شده‌اند، ولی آنچه برپا مانده عزت، کرامت، بزرگی و رشادت مردم فداکار کرمان است.    ادامه مطلب



  • کلمات کلیدی :

  • مقام معلم

    نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/12::: ساعت 7:46 صبح
     

    ای معلــــــم ، فیض بخـــــــش دین و دنیایم تویی

    شمع و شــاهد ، بزم و ساقی ، جام صهبایم تویی

    نور دانـــــــــش در جهان تابنــــــده از فیض تو شد

    دل ز تــــــــو روشن شـود ، هم چشم بینایم تویی

    در حصــــــــــار تنگ این دنیــــــــــا اسیر و دردمند

    آن که بگشـــــــــــاید در دنیای فردایم تـــــــــویـی

    قطره ای نـــــــــــــاچیزم انــــــــدر جویبار زنــدگی

    اشتیــــــــــــــاق وصــــــل تو دارم که دریایم تویی

    جسم بی جــــــــــــان را نباشـــد اعتبار و ارزشی

    پیکـــــــــری بی روح بودم روح افـــــــــزایم تـــویی

    در کویر زندگی لــــــــــب تشنه ی دانـــــــش منم

    شکــــــــر یزدان ، چشمه ی حیوان و سقایم تویی

    جون نهال بـی بری در عالـــــــــم فــانــــــــی بدم

    پرورنـــــــــــده در ریـــــــــاض عـدن و طوبایم تویی

    راه گــــــــــم کـــــــرده ، به وادی ضلالت مانده ام

    خضــــــــــــر راه و رهنمــــای سوی بطحایم تویی

    این تـــــــــن بی مایـــــــــه از اکسیر ذات اقدست

    برتــــــــر از گوهر شود چــــــــون صاحب رایم تویی

    پرچم آزادگــــــــــی را تو به کــــــــــــف بگرفته ای

    ره گشـــــــــــــــا اندر نــــــهان و آشکارایم تــویی

    باغ عالــــــــــم جلوه گر ز اندیشـه ی زیبای توست

    در بـهار زندگانی گلـــــــشن آرایــــــــــــم تویـــی

    تو مقام شامــخ پیغمبــــــــــران بگزیـــــــــــده ای

    نــــــــوح و یحی ، احمد و عیسی و موسایم تویی

    درس توحیــــــــــد و دیانت را ز تــــــو بگرفتــــه ام

    رهنمون بر آستـــــــــــان عـــــــــرش اعلایم تویی

    عشــــــــق و عرفان را بـه گوش جان ز تو بگرفته ام

    بو سعیــــــــد و بایزیــــــــد و شیخ کبــــرایم تویی

    حامل علمـــــــــــــی و حکمـــت ،‌جامع زهد و ورع

    مقتدا و پیشـــــــوای زهد و تقوایــــــــم تـویــــــی

    خط نیکـــــــــو ، نقش زیبا ، شعر نغز و صوت خوش

    این هنـــــــــر ها از تـــــــــو دارم گنج معنایم تویی

    هم شرافت هم صداقــــــــت هم نجابــت هم ادب

    زاد راهم کــــــــــرده ای چــــــــون پیر دانایم تویی

    چـــــــون فرشته دیـــــــو شهوت را براندی از سرم

    درس عصــــــــمت یاد دادی یوسف آسایــــم تویی

    در عمل ، گفتــــــــــار و هم کردار و هم پنــدار نیک

    تو به من آموختی کــــــان مزدیسنـــــــــــایم تویی

    سجده بر درگــــــــــاه یزدان می کنـــــم از بندگی

    گر کســــــی را جز خدایم ، سجـــده بنمایم تویی

    گفت مولا بنده ی آنــــــــــم کـــــــه حرفی یاد داد

    زندگی را یاد مــــــــــن دادی و مولایــــــــــم تویی

    گر کنم جان را نثارت پیش تــــــــــو بی ارزش است

    پیشه ات جان بخشی است و خود مسیحایم تویی

    با گذشت روزگـــــــــاران ، یــــــاد تو در خاطر است

    خود ارسطویی و فـــــــارابی و سینایـــــــم تــویی

    گر مرا سوزی و خاکستر بـه دریاهـــــــا دهــــــــی

    در خروش موج ها گویم کـــــــــه دریایم تـویـــــــی

    آفتاب پـر فروغ آسمــــــــان مهـــــــــر مــــــــــن !

    در طلوع زندگانـــــــــی ، مهـــــــر رخشایــم تویی

    جاودان مانی تو اندر عرصه ی گیتــــــــی مــــدام !

    یادگــــــــــاری جــــــــــاودان از رب یکتایم تــــویی

    مختار سلاجقه ی کرمانی ، تذکره ی شاعران کرمان ، صص ۴۷۸-۴۷۷ ، ازحسین بهزادی اندوهجردی ، تهران ،‌دستان ،1381هـ . ش.

     




    به یاد مدرسه

    نویسنده:ابوحامد::: چهارشنبه 86/2/12::: ساعت 7:43 صبح
     

    مـــــوســــم پیری گذشتــــم از کنـــار مدرسه

    یــــادم آمــــد از جوانـــــی و بهــــار مدرســــه

    مـــــادر پر مهــــر مــــن بـــا صــد امیـــد و آرزو

    هـر پگـــاهی مــــی نمـــودم رهسپار مدرسه

    مــــی خریـــد از بهـــر من کیف و کتاب و دفتری

    تــا نویســــــم جملــــه های بی شمار مدرسه

    پیـش چشمـــم جلوه گر شد خاطرات کودکی

    یـــــادم آمــــــد ناظـــــــم و آموزگـــــار مدرسه

    ساعتی کــه درس ما بود از حساب و هندسه

    هر طـــــرف بـــــودم گــــــریزان از دیار مدرسه

    مـــــوسم روئیــــدن و بشکفتن و خندان شدن

    مـــی شدم پنهـــان میـــــان سبزه زار مدرسه

    مشعــــــل راه امیـــــــدی گـر فروزان بود و من

    راه غفلـــــــت طــــــی نمـــودم روزگار مدرسه

    آری آن آمــــــوزگار مهربـــــــان یـــادش به خیر

    او ز عشـــــق غنچـه ها می شد هزار مدرسه

    در ره دانــــــش بــــود پاینـــــده راهش تـــا ابد

    آن ادیـــــب مهربـــــــان و افتخـــــــار مدرســـه

    هر دمی از نای گرمش صحبتی خوش تر ز جان

    شــــد فــــــرو در گــوش ما زان جانثار مدرسه

    راه مـــــن گــــــم شد مــیان کوچه باغ زندگی

    غنچــــه ها بشکفتـــه شد در لاله زار مدرسه

    هر یکـــی شد بهره ور از بحر دانش گر چه من

    مانده بــــودم غافل از آن چشمه سار مدرسه

    رفته از دستت « بیاتـــی » آن گــهر های ادب

    می خوری حسرت چـــــرا در انتظــــار مدرسه

     

    اسماعیل بیاتی چالشتری ، نغمه های طبیعت ، صص ۱۶۴-۱۶۳ ، فرخ شهر ، جهان بین ، 1378 هـ . ش.

     




    مطهری ادامه گر جریان عقل گرایی اسلامی

    نویسنده:ابوحامد::: سه شنبه 86/2/11::: ساعت 9:59 عصر

     

    غلامعلی حداد عادل

    شهید مطهری فیلسوفی عقل گرا بود. مطهری به سنت تفکر فلسفی اسلامی تعلق داشت. او اهل منطق و استدلال بود و به دین نیز با چشم عقل نگاه می کرد. خدا را با استدلال عقلی پذیرفته بود و همین طور سایر اصول دین را. در فروع و احکام دین هم نگاه او عقلانی بود. او مجموعه دین ـ اعم از فروع، اصول و جهان بینی دین ـ را حکیمانه می دانست.
    به باور او، هر دستوری از عقل کل، وجهی معقول و حکیمانه دارد و انسان حق دارد برای درک آن وجه معقول تلاش کند، چه به آن درک نایل شود و چه نشود. لذا مطهری در صدد درک وجه عقلانی دین بود.
    شهید مطهری همواره طرفدار نحله های عقل گرا بود و با جریان های عقل ستیز مخالفت می کرد او حتی با آن که مجموعه مکتب معتزله را نمی پذیرفت. آن ها را بر اشاعره ترجیح می داده و از سلطه اشاعره بر عالم اسلام اظهار تأسف می نمود و پیروزی اشعری گری را پیروزی تحجر و جمود می دانست.
    ایشان ظهور اخباری گری در عالم تشیع را (در قرن های دوازده و سیزده) نوعی اشعری گری در عالم تشیع می دانستند و در دوران ما جزو نخستین کسانی بودند که نزاع اخباریون و اصولیوون را از درون حوزه ها به بیرون منعکس کردند و نشان دادند که چگونع علمای بزرگ اصولی، اخباری گری را مردود اعلام کردند. ایشان طرد اخباریون را یک پیروزی بزرگ به حساب می آورد.
    استاد شهید با عقل گرایی و جمودستیزی، پادزهری در مقابل سم تحجر ایجاد کردند، زیرا تحجر، اندیشه نیست (تحجر در لغت، یعنی سنگ شدن فکر). و معتقد بود در مذهب نباید روح با طراوت و سیال دین را فراموش کرد. ایشان در یکی از مقالاتشان در سال 1340 می فرمایند: "اسلام هرگز به صورت ظاهر اسلامی نپرداخته است و تعالیم اسلامی، همه متوجه روح و معنا و راهی است که بشر را به آن اهداف و معانی می رساند...". و به این وسیله، از هرگونه تصادم با توسعه فرهنگ و تمدن پرهیز کرده است. ایشان می افزایند: "در اسلام یک وسیله مادی و یک شکل ظاهری نمی توان یافت که جنبه تقدس داشته باشد و مسلمان وظیفه خود بداند که آن شکل و ظاهر را حفظ نماید".
    این بیان بسیار دلیرانه است، یعنی ممکن است در زمان و جامعه ای، ظاهری موید باطن باشد و در جامعه و زمانی دیگر ظاهری دیگری. مهم این است که هدف و معنا و روح را حفظ کنیم و جای ظاهر و باطن را اشتباه نکنیم و تقید به ظواهر را اصل نگیریم. سر مخالفت استاد مطهری با تحجر در همین است. به همین جهت، به اجتهاد فوق العاده اهمیت می دادند و یکی از دلایل خاتمیت را اجتهاد می دانستند; زیرا اجتهاد علاوه بر کتاب و سنت و اجماع، بر عقل نیز استوار است. ایشان اجتهاد را موتوری می دانستند که اسلام را در برابر تحولات زمان سرزنده و پایدار نگاه می دارد. ایشان در کتاب "ختم نبوت" می فرماید "تا قرن هفتم هجری، حق اجتهاد محفوظ و باب آن مفتوح بود. در این قرن به علل خاص تاریخی، با یک اجماع و شورای ساختگی، این حق از علما سلب گردید و علما مجبور شدند
    برای همیشه از علمای قرن دوم و سوم هجری تبعیت کنند و از این جا مسأله حصر مذاهب فقهی به مذاهب چهارگانه معروف به وجود آمد. سد باب اجتهاد فاجعه ای بزرگ به شمار می رود که شاید عکس العمل یک سلسله اجتهادهای افراطی بود و جمودها و رکودها را از آن وقت ایجاد شد. سد باب اجتهاد در جهان تسنن صورت گرفت...، ولی خواه ناخواه در جهان شیعه نیز اثر نامطلوبی به جای گذاشت.
    سپس ایشان به غرب گرایی برخی جوانان اشاره می کنند که نسبت به دین نظری منفی پیدا کرده اند. ایشان ریشه این گمراهی را تصور غلطی می دانند که از جنبه دگماتیک مقررات اصلی پدیدار شده است. اگر استاد در برابر تحریف هایی چون قیام عاشورا دلیرانه می ایستد و برخلاف تصور عام و جرأت خیلی از متخصصین، به نفی برخی از افسانه های رایج عاشورا می پردازد، به عقل گرایی ایشان مربوط می شود.
    هم چنین ایشان میان عدل و حکمت الهی رابطه ای می بیند و چون به عدل الهی معتقد است، در جنبه اصلاحات اجتماعی نیز خواهان عدالت است. او در مشرب خود از اعتدال برخوردار می باشد و این سه (عدل و عدالت و اعتدال)، روی دیگر عقل گرایی او است.
    موج جدید عقل گریزی

    در روزگار ما، گاه تصویری از دین داده می شود که کلی دین را به یک مقوله غیر عقلانی قلمداد می کند و آن را منحصر در محض ایمان می داند. آنان ایمان را به شکل شورانگیزی از وابستگی تام و تمام بنیادین، میان وجود آدمی با ارزش های معنوی متعالی تعبیر می کنند و میان عقل و دین دیوار ستبری می کشند که گمان می کنند هر چه عقلانی است دینی نیست و هر چه دینی است عقلانی نیست! البته این ها خود را معتقد به دین هم می شمارند، ولی معتقدند که نباید به دین نگاه عقلانی داشت، لذا تأثیر دین در جامعه را حداکثر محدود به اخلاق می دانند. تلقی آنان از دین، نوع خاصی از عرفان است و رابطه انسان را با دین، رابطه ای قلبی می دانند، گزاره های دینی را ناواقع گرا می دانند، بلکه آن ها را نمادین معرفی می کنند و می پندارند گزاره های دینی مربوط به بایدها و نبایدها ـ احکام و دستورهای دین است ـ و چیزی که فقه و شریعت نامیده می شود، متضمن حکمت معقول نیست; مثلا اگر شراب حرام شده، از این رو نیست که موجب ضرر و زیانی است که عقل آن را تصدیق می کند. اگر شما ایمان داشتید، می پذیرید که حرام است و اگر نداشتید نمی پذیرید.
    این تفکر در اروپا از کانت آغاز می شود. او در کتاب معروفش: "نقد عقل محض" اظهار می کند که عقل استدلالی، توان ورود به مقولات دینی و ماورای طبیعی را ندارد. سپس برای تبیین مفاهیم دینی، چون خداو اختیار، به سراغ اخلاق می رود و می خواهد از طریق اخلاق و گواهی دل، بدون دخالت عقل، معانی مذهبی را ثابت کند. او ارتباط دین و عقل را نفی می کند و دین را یکسره به وجدان وصل می نماید. بعدها، در کلام مسیحی، تحت تأثیر کانت، مشربی پدید آمد که وجه اشتراک متفکرانش، جدا کردن حساب دین و عقل بود. کسانی چون "کی یرکگارد". "بولتن"، "بارت" و... . با این تفکر، در اروپا جنبه فقهی دین نامعتبر شد و دین به نوعی عرفان و اخلاق ختم گردید. علاقه غربی ها به عرفان اسلامی، یکی جهاتش همین است، زیرا آن ها مدت ها است که دین را محدود به اخلاق و ایمان کرده اند و آن را امری کاملا شخصی می دانند، تضعیف شریعت و فقه هم در نهایت موجب جدایی دین از مسایل اجتماعی می شود.
    به عقیده بنده، اگر امروز استاد در میان ما حاضر بود، خطر امروز اسلام را سرایت دادن این بینش ـ که در اروپا نسبت به مسیحیت وجود دارد ـ در اسلام می دانستند; یعنی محدود کردن دین به یک ارتباط درونی و ایمانی با خدا، اکتفا به نصیحت در جامعه و... و مطمئناً دوباره همان نگاه عقل گرا را در مقابل این خطا به کار می گرفتند.(1)




    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حرف دل
    اهمیت آشنای زنان با قرآن
    اهمیت آشنای زنان با قرآن
    25 نکته در باره بابونه
    نماز اول ماه فراموش نشود
    مردم و پلیس
    یشنهادهای پلیس
    ایان عمر گروهکهای تکفیری و تروریستی
    مظلومین میانمار
    14شهریور
    رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی:
    طنز دکتر سلام
    رهبری نوروز 96
    سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال
    دومین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار ش
    [همه عناوین(2949)][عناوین آرشیوشده]


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com